To był pracowity rok!

Przełom roku to czas podsumowań: w mediach społecznościowych chwalimy się ile przeszliśmy kilometrów górskich szlaków lub ile zdobyliśmy szczytów, Google wysyła nam podsumowanie liczby odwiedzonych krajów, w telewizji pokazują galę z wyboru sportowca roku, a Polskie Towarzystwo Gleboznawcze organizuje swój plebiscyt i wybiera Glebę Roku.

My również spojrzeliśmy wstecz i wyciągnęliśmy z tych minionych 12 miesięcy najciekawsze fragmenty. Sukcesy, z których jesteśmy dumni i kamienie milowe w rozwoju naszej Fundacji…

I wiecie co? Sporo nam tego wyszło 😉

Jesteście gotowi?

No to zaczynamy!

Nocna Korona Sudetów

Rok zaczął się z przytupem, bo już 2 stycznia zdobyliśmy Sokolik i Krzyżną Górę w ramach naszego autorskiego projektu Nocna Korona Sudetów. Było pięknie ale i pożytecznie – ze szczytu znieśliśmy kilka kilogramów śmieci pozostawionych przez imprezowiczów świętujących w Sokolikach swojego Sylwestra marzeń.

Nocna Korona w 2021 roku trzymała się świetnie. Kolejne wyjścia gromadziły coraz liczniejsze grono chętnych. Nam w pamięci najbardziej zapadło zdobycie Srebrnej Kopy w Górach Opawskich, w którym uczestniczyło 46 nocnych turystów i które odbywało się w kilkunastopniowym mrozie i przy bardzo silnym wietrze. Było zacnie!

Graliśmy z WOŚP!

W styczniu chcieliśmy wesprzeć Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy i zaprosiliśmy do tego kilku znajomych przewodników sudeckich. Efektem było 7 nietuzinkowych wycieczek w Sudety prowadzonych przez Alicję, Anetę, Sławka i Tomka, które łącznie podczas aukcji zebrały kwotę prawie 4000 zł!

Wędrówka Od zmierzchu do świtu

W marcu wymyśliliśmy własną imprezę turystyczną – nocny marsz w grupie, który ze względu na porę jego organizacji nazwaliśmy Wędrówką Od zmierzchu do świtu. W 2021 roku odbyły się 2 edycje naszej imprezy: w marcu i w lipcu. Już planujemy kolejne!

Tropimy

Wczesną wiosną, przy wsparciu Marcina z Couch Lab, zrobiliśmy swoją pierwszą aplikację!

Tropimy służy do projektowania gier terenowych i jest dostępna w sklepie Google Play.

Dzięki niej zwykły spacer przez miasto lub rezerwat zamieniamy w przygodę polegającą na odkrywaniu i rozwiązywaniu zagadek. Świetna zabawa dla dzieci i dorosłych!

Sukcesywnie rozwijamy naszą aplikację, tworząc nowe scenariusze gier. Współpracujemy z gminami, dla których tworzymy nowe produkty turystyczne. W 2022 roku ten segment będziemy rozbudowywać!

Akademia Łowców Przygdód

Specjalnie dla dzieci stworzyliśmy osobną grę, którą nazwaliśmy Akademia Łowców Przygód. Jest to seria warsztatów w terenie, podczas których dzieci (w towarzystwie rodziców) szukają zaginionej mapy skarbów. Lecz nim ją znajdą muszą wykazać się nie lada sprytem, odwaga i sprawnością fizyczną. To nasza odpowiedź na naukę zdalną, która zamknęła w domach dzieci i młodzież. Akademia zmusza je do aktywności na świeżym powietrzu! Tak, wiemy, we Wrocławiu nie zawsze jest świeże…

Mikrogranty

W lutym napisaliśmy projekt do Mikrograntów. W marcu dowiedzieliśmy się, że nasz projekt uzyskał dofinansowanie, a już w czerwcu Wrocław wzbogacił się o nową atrakcję turystyczną: Grę terenową Mamucia Przygoda. W ciągu miesiąca w grze wzięło udział ponad 300 osób, dzięki czemu projekt został z sukcesem zrealizowany! Szykujemy się do kolejnych!

Zmieć śmieć

W maju wzięliśmy udział w dwóch programach grantowych i z obu otrzymaliśmy dotacje! Na początek od Banku UBS oraz Stowarzyszenia RCWIP dostaliśmy dotację na zaprojektowanie aplikacji Zmieć śmieć, a następnie od Browar Piast dofinansował dalsze prace rozwojowe.

Powstała (znowu przy wsparciu Marcina z Coach Lab) aplikacja webowa, która zachęci turystów aby zebrali zostawione na leśnych szlakach śmieci i wyrzucili je do koszy poza obszarami leśnymi. Gdy to uczynią, otrzymają od nas nagrodę! Zmieć śmieć jest częścią większej akcji ekologicznej, którą będziemy rozwijać w 2022 roku. Obserwujcie nas!

Tymczasem zachęcamy do podglądnięcia naszego filmu promocyjnego, który nakręciliśmy… komórką. Ależ jesteśmy dumni z naszej produkcji!

Sklep Duch Gór

Stworzyliśmy od podstaw sklep z akcesoriami dla górskich turystów! Od grudnia sprzedajemy w nim koszulki (tak! naszej marki odzieżowej Duch Gór!) oraz własne wydawnictwa, w tym mapę zdrapkę i własną wersję szesnastowiecznej mapy Śląska.

Jesteśmy dumni, że nasze produkty wysyłamy do Was w pięknych kartonowych opakowaniach, a nie owijamy ich w plastik. Matko Naturo – to wszystko dla Ciebie!

Mapa Helwiga

Przetłumaczyliśmy słynną mapę Śląska Martina Helwiga z 1561 roku! Dzięki temu możecie poczuć się jak szesnastowieczny podróżnik, który planując wyprawę po Śląsku, studiuje najdokładniejszą z dostępnych wówczas map. Mapa ma wymiary takie jak oryginał (67 x 82 cm), lecz sprzedajemy ją także jako wydruk na płótnie o wymiarach 140 x 100 cm). Jest piękna! Zresztą zobaczcie sami: link.

Zdrapka Odkryj Dolny Śląsk

Wybraliśmy 101 atrakcji Dolnego Śląska, które ukryliśmy pod zdrapką. Możecie zaznaczać naszej mapie swoje turystyczne zdobycze i planować kolejne wyprawy! Mapa jest pięknie wykonana i posiada wielką wartość edukacyjną, dzięki czemu jest znakomitym prezentem zwłaszcza dla rodzin z dziećmi. Odkrywajcie Dolny Śląsk z nami!

Dolnośląskie Warsztaty przyrodnicze

W listopadzie dołączyła do nas Monika, szerzej znana jako Pani Teriolog. Efektem współpracy jest seria warsztatów terenowych promujących wiedzę na temat wilków oraz wiele innych pomysłów na warsztaty przyrodnicze. No właśnie – założyliśmy na Fb grupę Dolnośląskie Warsztaty Przyrodnicze, aby w jednym miejscu zebrać ofertę podobnych wydarzeń z naszego województwa. Jeśli jeszcze nie dołączyliście to nie ma na co czekać!

W 2022 roku, również z inicjatywy Moniki organizujemy Noc Sów – ornitologiczne zajęcia terenowe, które poprowadzą edukatorzy z kilku (!) organizacji ornitologicznych. Będzie się działo!

Ambasador Chiruca

Zostaliśmy ambasadorami marki Chiruca w Polsce. Czyli testujemy produkty Chiruca, publikujemy wrażenia z ich użytkowania i organizujemy konkursy, w których nagrodami są produkty Chiruca.

Chiruca daje do 30% zniżki posiadaczom Górskiej Odznaki Turystycznej PTTK (GOT PTTK), warto więc zdobywać odznakę i produkty Chiruca! Właśnie podliczyliśmy, że słowo Chiruca padło w tym wpisie już po raz 7! Czyli z obowiązków ambasadorów wywiązujemy się znakomicie!

Decathlon

Przed wakacjami rozpoczęliśmy ścisłą współpracę z marką Decathlon. Efektem jest kilka inicjatyw, które z sukcesami realizujemy i – co najlepsze – będziemy realizować w 2022 roku:

A zatem:

Decathlon Lokalnie

Aktywnie promujemy atrakcje turystyczne! Stworzyliśmy program jednodniowych wycieczek w ciekawe miejsca na Dolnym Śląsku. Dotychczas odwiedziliśmy m.in. Ziębice, Kamieniec Ząbkowicki, wspięliśmy się na wieżę na Trójgarbie i zdobyliśmy najwyższy szczyt Gór Izerskich, Wysoką Kopę.

Udział w wycieczkach jest bezpłatny! Uczestnicy ponoszą tylko koszt dojazdu i własnego prowiantu. Całość wycieczek koordynuje nieoceniony Pan Szpak!

To jak, jedziecie z nami na kolejną wycieczkę?

Sudecka Ambasada

Powołaliśmy do życia Sudecką Ambasadę, której zadaniem jest zachęcanie turystów do wycieczek w góry. Co czwartek, przez 2 godziny, wystawiamy swoje stoisko w sklepie Decathlon na Bielanach Wrocławskich. Dyżury w Ambasadzie pełnią przewodnicy sudeccy lub piloci wycieczek.

Perseidy 2021

W sierpniu w Izerskim Parku Ciemnego Nieba Górach zorganizowaliśmy obserwacje spadających gwiazd, połączone z noclegiem na polu namiotowym! Pogoda dopisała, frekwencja przerosła nasze oczekiwania kilkukrotnie! A Perseidy też stanęły na wysokości zadania – widoki były nieziemskie! Nad warsztatami czuwał prawdziwy astronom i przewodnik sudecki w jednym, były prezes Studenckiego Koła Przewodników Sudeckich. I mym i uczestnicy byli zachwyceni imprezą! W 2022 na pewno wracamy w Góry Izerskie!

Sprzątanie szlaków

Zorganizowaliśmy lub braliśmy udział w zorganizowanych przez innych akcjach sprzątania szlaków. Szczególnie trzeba wymienić akcje prowadzone przez Stowarzyszenie Czysty Wałbrzych czy ekologa Dominika Dobrowolskiego. Dominik ma tak dużo projektów, że już samo wymienienie tytułów stanowi wyzwanie. Wspomnimy więc tylko akcję Śmieci skrzydeł nie mają, Górską Odyseję, Cykling-recykling, Facetów w Zieleni czy planowaną na 2022 Wiślaną Odyseję i WroBer, czyli rejs kajakiem z Wrocławia do Berlina. Dominik, szanujemy!

Temat sprzątania szlaków temat na pewno będzie wracał w 2022 roku. na pewno ruszymy w teren z aplikacją Zmieć Śmieć i na pewno dołączymy się ochoczo do innych akcji. Was też zachęcamy!

Poland Business Run

Zgłosiliśmy drużynę do charytatywnego biegu Poland Business Run i wiecie co? Wystąpiliśmy! Nasza pięcioosobowa sztafeta przebiegła 5 września 20 kilometrów. Wstydu nie było, ale miejsce w dziesiątej setce drużyn chluby nie przyniosło 😉 Ale nie o wynik tu chodziło. Za rok będziemy szybsi!

Występ w biegu był za to doskonałą okazją do zamówienia fundacyjnych koszulek. Te uszyła dla nas firma KLAVA z Gliwic. Jak Wam się podobają?

Festiwal Górski i Fundacja GOPR

We wrześniu na zaproszenie Fundacji GOPR i Motorpol Wrocław wystąpiliśmy na Festiwalu Górskim im. Andrzeja Zawady w Lądku-Zdroju. Razem ze współpracującymi z nami przewodnikami sudeckimi zorganizowaliśmy 3 wycieczki dla gości Festiwalu: byliśmy na Borówkowej oraz dwukrotnie na Trojaku: nocą i w ciągu dnia.

Fundacja Polska Bezgotówkowa

Tak, byliśmy tymi, którzy jako pierwsi w historii przyjęli płatność kartą szczycie Kalenicy w Górach Sowich!
Jesteśmy szczęśliwymi posiadaczami 2 przenośnych terminali płatniczych, które zamieniają przykrą czynność dokonywania płatności w pełną emocji przygodę! Wędrując z nami możecie płacić w miejscach, o których nie śniło się nawet filozofom!

Doceniła to Fundacja Polska Bezgotówkowa, która zaprosiła nas do udziału w produkcji filmu promującego płatności bezgotówkowe. Premiera w 2022 roku, ale UWAGA: tylko w dobrych kinach!

Klaster Inicjatyw Ekonomii Społecznej

Jesteśmy członkiem założycielem Klastra Ekonomii Społecznej i jednocześnie koordynatorem branży turystycznej w klastrze. Chcemy pracować nad rozwojem branży, która została bardzo doświadczona przez pandemię koronawirusa.

Nam klaster pomoże m.in. w promocji swojej oferty, np. poprzez udział w targach. Więc szukajcie nas i naszego stoiska!

Kupuję Społecznie

Ponieważ jesteśmy przedsiębiorstwem społecznym, zarejestrowaliśmy się na platformie www.kupujespolecznie.pl Dolnośląskiego Ośrodka Polityki Społecznej. Dla nas jest to jeszcze jedna okazja do przedstawienia swojej oferty, lecz również dowód jakimi wartościami kierujemy się w naszej pracy.

Korzystając z naszych usług wspieracie osoby zagrożone wykluczeniem społecznym, rozwijacie przedsiębiorczość społeczną i zmniejszacie nierówności w obszarze rynku pracy. Czyli zmieniacie świat na lepsze! Dziękujemy!

BASE CAMP Fundacji

Wynajęliśmy własny kąt przy ul. Ostrowskiego!

Bliskość Urzędu Skarbowego to oczywiście tylko jedna z wielu jego zalet: mamy przyjazne i ciepłe miejsce do pracy, pijemy w nim zdrową górską wodę spod samiutkiej Ślęży. To tu zaczyna się większość naszych pomysłów i wycieczek. To tu odwiedzają nas nasi przyjaciele i znajomi. Czekamy też na Was. Kiedy wpadacie?

Ludzie Fundacji!

No i słów kilka o zespole, który w tym roku bardzo powiększył. I dotyczy to zarówno zatrudnionych pracowników jak i wolontariuszy oraz zewnętrznych entuzjastów. Do zespołu – tylko w tym roku – dołączyli: Iza, Monika, Kamil, druga Monika i Krzysiek. Równocześnie Paweł zrobił sobie od Fundacji przerwę, ale mamy nadzieję, że w Nowym Roku wróci z pełną werwą!
Szczególne podziękowania składamy naszym wolontariuszkom, na czele z Dorotą, Moniką, drugą Dorotą, Anią, drugą Moniką i Asią, i wolontariuszom w osobach: Sławka, Radka i Stefana! Wy wiecie, że bez Was wiele z tego co się zadziałało mogło się nie udać 😉 Ściskamy Was!

Ufff… To tak z grubsza… Jak widzicie: dzieje się dużo!

Dołączcie do nas

Jeśli to co tu przeczytaliście spowodowało u Was choć lekkie uniesienie kącików ust i chcielibyście być częścią tego co robimy, angażować się w nasze akcje lub zaproponować własne pomysły jak zmienić świat – napiszcie do nas! Razem zrobimy jeszcze więcej!

Ale wspierać nas możecie także kupując nasze produkty lub po prostu promując je wśród znajomych. Dziękujemy za każdy głos i każde polubienie naszych postów!

Dla przypomnienia wrzucamy logotypy i linki do naszych innych marek i/lub projektów.

Naszą stronkę już znacie, poznajcie jeszcze te:

Bądźcie z nami w 2022 roku!